سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ما قبل تاریخ
جدیدترین های دانلود
خواهد آمد
ورودی های دوستان
ایستگاه های دیگر
روی خط هستم؟
شما بگید
صدای دلنشین مسیر

بسم الله الرحمن الرحیم

سلامی به گرمی همه عشقهای دنیا به همه دوستان و آشنایان و رفقا و سایر افراد ذکر نشده ....!!!

آیه : اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون
ترجمه : آنها (کسانی که خصیصه های آنها در آیات قبل گفته شد) را خداوند  هدایت کرده و آنها رستگارند.
آنچه درک شده:این آیات آخرین کلام خدا در مورد مومنان  است.در این آیات ،خداوند بعد از اینکه مشخصه های مومنان را متذکر شد ، در انتها می فرماید که آنها در هدایتند و آنها راخداوندهدایت کرده ،بدین معنا که حتی هدایت کسانی که هدایت شده اند از جانب خداوند بوده(نه به معنای جبر بلکه به معنای مهیا کردن اسباب و شرایط و جو لازم برای ایمان آوردن).همچنین تنها مسیر زندگی فرموده است که اینها ، انتهای زندگی شان بسیار مفرح و شاد خواهد بود و به عبارت خداوند ، اینها رستگارند.
و در واقع هم همین طور است.کلام امام هشتم علی بن موسی این مطلب را از یک راه دیگر بیان می کند:
ایشان در مقام صحبت با شخص کافری که از امام درخواست بیان علل به حق بودن اسلام را کرده بود ، عللی را بیان می کنند، که آن شخص ، قانع نشد (شاید هم عمدا) ، امام در انتها فرمود:

ببین ، ما انسانها بالاخره خواهیم مرد.حال یا خداوند و اسلام و ... حق خواهد بود و یا نه.اگر حق نباشد که در این صورت نه ما ضرر   (ضرر غیر قابل جبران) کردیم(فوقش از 24 ساعت ، 3 ساعت برای ارتباط با خدا گذاشته باشیم که مقداری زیادی نیست) و نه شما.اما اگر همه آن موارد ، به حق باشد ، آن گروهی که ضرر کرده ، شما خواهید بود. پس باز هم همه چیز به نفع ما است.زیرا دو صورت وجود دارد و در هر دوصورت ما ضرری نکردیم و حتی در یک صورت سود چشم گیری هم کردیم ولی این شما هستید که (درست است که در یک صورت نه ما ضرر کردیم و نه شما ولی) در یک صورت ضرری خواهید کرد که هرگز نخواهید توانست ،جبران کنید.
البته بیان این کلام امام نه از این جهت است که اسلام از این راهها ، اثبات می شود.خیر ، بلکه این راه به عنوان آخرین راه ، قلمداد می شود.
این مطلب(که هدایت مومنان از سوی خداوند است) را از کلمه [مِن] استخراج می شود ولکن اگر هم خداوند این کلمه را نمی آورد (منظور این نیست  که خداوند کلمه اضافی را گفته بلکه منظور بیان مطلب دیگری است.)ما از همان نام خداوند که [ربّ] است باز هم متوجه می شدیم.زیرا این اسم به معنای مربی و پرورش دهنده است.
موفق باشید.
                   


نوشته شده توسط س.م. مرتضوی مقدم در سه شنبه 85/12/22 و ساعت 8:48 صبح | نظرات دیگران()